יום שבת, 27 במרץ 2010

"דברים על ילדים ועבור ילדים נלמדים רק מהילדים"

זהו המסר העיקרי של המערכת החינוכית, שהתפתחה בעיר רג'יו אמיליה שבאיטליה.
לוריס מלגוצ'י ,שהקים בעיר רג'יו מרכז התפתחותי לילדים בעלי צרכים מיוחדים בשנת 1945 פיתח גישה חינוכית, המאמינה ללא סייג בילד וביכולותיו. גישתו של מלגוצ'י מושתת על הגישה האקולוגית ועל גישת ההתאמה ההתפתחותית ושמה את הדגש על איכות היחסים בין ההורים, הילדים והצוות החינוכי. מלגוצ'י טען כי איכות המסגרת החינוכית היא תוצר של איכות היחסים המתפתחים בין כלל השותפים לאותה מסגרת ( צורן, אלעד, 2009 ).
בשנת 1998 הובאה לארץ לראשונה תערוכה מהעיר רג'יו, על ידי ד"ר נעמה צורן, המתעדת ומספרת על גישתם החינוכית בגני הילדים.
תערוכה זו עוררה הדים רבים בשדה החינוכי, והכניסה שפה חדשה ללקסיקון של אנשי החינוך.
מאז ועד היום פועלת ד"ר צורן למען העלאת האיכות החינוכית במסגרות החינוכיות לאור גישתו של לוריס מלגוצ'י עם התאמה להקשר המקומי הישראלי.
הרשת בה אני עובדת, רשת התחלה חכמה, רשת מעונות היום של חברת המתנ"סים בניהולה של סופי אלעד מושתת על תפיסה חינוכית זו: "פדגוגיה של יחסים". איכות המסגרת החינוכית היא תוצר של איכות היחסים המתפתחים בין כלל השותפים באותה מסגרת.
לשמחתי, יש לי הזכות לעבוד במקום בו מדברים בשפה זו, מאמינים בה , ופועלים רבות לאורה.
ברשומות הבאות אמשיך להתייחס ולהעמיק בנושא האמור.
בברכה

2 תגובות:

  1. אורנה שלום!
    האם יש קשר בין בפוסט הקודם המדבר על הקושי להתמודדות של צוות מצומצם עם קבוצת ילדים גדולה(מצב שכולנו כמעט חוות) לבין הפוסט הזה שממנו עולה שהעבודה במעון שלך היא ברוח רג'יו? דפנה.

    השבמחק
  2. אורנה שלום! אכן,יחסים בין אנשים הם בסיס לכל שינוי, פיתוח ותקשורת, בין לטוב ובין למוטב.
    מעניין יהיה לשמוע כיצד בונים יחסים איכותיים כשבעבודה ישנם יחסים פנימיים כצוות מנהל ועובד וחיצוניים כהורים שגם אם הם מעוניינים בתקשורת בונה הם לפעמים שוכחים להשתמש בה.
    נ.ב. גם אני חיפשתי אותך בשיעור. אולי הניסיון להעקוב אחר הדבריפ לא הפגיש ביננו. בעקרון כבר הצטרפתי לתגובות עם בלוג אחר. אני אברר כי נראה לי שיש להם שני עוקבות. נהיה בקשר... אילה

    השבמחק